Vortrag: Phonetic analysis on speech style of German language teachers and university lecturers
Fast speech can lead to difficulties in listening comprehension. In order to relate this to the high dropout quote of international students in Germany, the speech styles of German language teachers and university lecturers were compared. Phonetic features such as speech tempo, frequency and length of still pauses, and reductions were analyzed in Praat using recordings of real classroom talk. The results of the study reflect the difference between the both speaker groups: faster speech and more frequent reductions were observed among university lecturers
Key words: native and foreigner directed teacher talk, speech tempo, reductions
Link: https://doi.org/10.18452/22013
Schnelles Sprechen kann zu Schwierigkeiten im Hörverstehen in einer Fremdsprache führen. Um dies mit der hohen Abbruchsrate ausländischer Studierender in Verbindung zu setzen, wurden die Sprechweisen von DaF-Lehrkräften und Dozierenden an Universitäten miteinander verglichen. Anhand von Aufnahmen in echten Unterrichtskontexten wurden phonetische Merkmale mithilfe Praat analysiert (n = 6). Dabei handelt es sich um die Sprechgeschwindigkeit, Frequenz und Länge von stillen Pausen und Reduktionsphänomene wie Schwa-Tilgung. Es stellte sich heraus, dass die beiden Sprechergruppen gewisse Unterschiede aufweisen: Bei Dozierenden wurden höhere Sprechgeschwindigkeit und häufigere Reduktionen beobachtet im Vergleich zu DaF-Lehrkräften.
Stichworte: Teacher talk im L1- und L2-Kontext, Sprechgeschwindigkeit, Reduktionen
Link: https://doi.org/10.18452/22013
Parallel to this talk, there will be a workshop about experimental method in sociophonetics (in German). / Parallel zu diesem Vortrag gibt es einen Workshop zu Untersuchungsmethoden in der Soziophonetik (auf Deutsch).
Info
Tag:
20.11.2020
Anfangszeit:
09:00
Dauer:
01:00
Raum:
Ruqaiya Hasan
Track:
Phonetics and Phonology
Sprache:
en
Links:
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ReferentInnen
Megumi Terada |