Version v0.8
Events
Thursday 18:00
Friday 08:45
Friday 09:00
Keynote: Formulaic language und ihr Nutzen
Friday 10:00
SOCIALIZING: Aufgabe 1
Finde mindestens 2 Personen, die du noch nicht kennst, und finde heraus, woher sie kommen, weshalb sie an der STaPs teilnehmen und wofür sie sich interessieren.
Friday 10:30
Pleonastic constructions in child (directed) speech
Project overview
Spatial expressions in German child language have been investigated in a number of studies (e.g., Harr 2012). However, a less common lexicalization pattern for local/directional marking has not been topic to research i...
Data and method
The analysis is based on longitudinal data from 3 child-adult dyads. In a first step, a whole-corpus approach was applied in order to determine the frequency of PLEO in child speech and adults’ input. Then, for revealing insights into contextual and functional features of PLEO and following a variationist design, all PLEO were extracted and coded for semantic and structural information. However, several methodological aspects had to be taken into account: First, the three sub-corpora differ in size and measurement points, which challenges comparisons between them. Furthermore, the reliability of occurrence rates is smaller when phenomena are rarely encountered in a data set (Behrens 2008). This also complicates the objective to trace the frequency of PLEO over time since a random segmentation of the developmental data in for example 6-month-time-windows might not adequately capture infrequent forms.1 Moreover, the disposition of spoken language with commonly extraposed PP (e.g., er ist drin im Haus) leads to the question whether syntactic variants count equally as PLEO. Finally, the overall aim of detecting supporting functions of PLEO is ch...
Eine methodologische Verfahrensweise der Untersuchung von Brexit-Reden britischer und deutscher Politiker anhand des Programms AntConc
Das von Laurence Anthony gestaltete Programm AntConc1 dient der quantitativen Textanalyse. Mithilfe von Funktionen wie Concordance oder File View ermöglicht es die Forschung an Texten, die als TXT-Dateien gespeichert sind*. Ziel der Präsentation i...
Literatur
Anthony, L. (2020). AntConc (Version 3.5.9) [Computer Software]. Tokyo, Japan: Waseda Universität. https://www.laurenceanthony.net/software.
BBC (2021). https://www.bbc.com/.
Brexit Central (2021). https://brexitcentral.com/.
British Political Speech (2021). http://www.britishpoliticalspeech.org/.
Bundesministerium der Finanzen. https://www.bundesfinanzministerium.de/-Web/DE/Home/home.html.
Die Bundesregierung (2021). Presse- und Informationsamt der Bundesregierung. https://www.bundesregierung.de/breg-de.
GOV.UK. Crown copyright. https://www.gov.uk/.
Labour (2021). Labour. https://labour.org.uk/.
Politics Home (2021). Merits Group plc. https://www.politicshome.com/.
YouTube (2021). Google LLC. https://www.youtube.com/.
Friday 11:10
How to measure the syntactic complexity of infant directed speech?
My object of study is the differences between parental speech addressed to male and female infants. This question is indeed relevant to understanding the development of gender identity in the very first years of life, on one hand; and girls’ advan...
References
Ferguson, C. A. (2004). Talking to Children: A search for Universals. In B. C. Lust & C. Foley (Eds.), First language acquisition: the essential readings (pp. 176-189). Malden, MA [u.a.]: Blackwell. Klann-Delius, G. (2005). Sprache und Geschlecht. Stuttgart: J.B. Metzler.
Westpfahl, S., Schmidt, T., Jonietz, J., & Borlinghaus, A. (2017). STTS 2.0. Guidelines für die Annotation von POS-Tags für Transkripte gesprochener Sprache in Anlehnung an das Stuttgart Tübingen Tagset (STTS).
Anfänge und Enden von Sprachnachrichten
Das Besondere an Sprachnachrichten ist die gesprochene Sprache, die dialogisch ausgerichtet ist, aber nicht durch die typischen Regeln beherrscht wird, wie in synchronen Interaktionen. So haben Sprecher*innen jeweils theoretisch ein unendliches (n...
Literatur
Hector, Tim Moritz (2017): Nutzungskontexte und Dialogizität von WhatsApp-Sprachnachrichten. studentische Arbeitspapierreihe.
Howind, Felix (2020): Die Verwendung von Sprachnachrichten in WhatsApp-Kommunikation. Hannover: Gottfried Wilhelm Leibniz Universität.
König, Katharina/Hector, Tim Moritz (2017): Zur Theatralität von WhatsApp-Sprachnachrichten. Nutzungskontexte von Audio-Postings in der mobilden Messenger-Kommunikation. Networx.
König, Katharina/Hector, Tim Moritz (2019): Neue Medien - Neue Mündlichkeit? Zur Dialogizität von WhatsApp-Sprachnachrichten. In: Interaktion und Medien. Winter. S. 59–84.
Mondada, Lorenza (2010): Eröffnungen und Prä-Eröffnungen in medienvermittelter Interaktion: Das Beispiel Videokonferenzen. In: Mondada, Lorenza/Schmitt, Reinhold (Hg.): Situationseröffnungen: zur multimodalen Herstellung fokussierter Interaktion. Tübingen: Narr. S. 277–334. (= Studien zur deutschen Sprache 47).
Friday 11:50
Do adult L2 learners of Welsh face issues when acquiring Welsh phrasal verbs?
There is extensive research on adult L2 learners of English with various linguistic backgrounds tackling the question which issues they face when confronted with phrasal verbs as the review of Jahedi and Mukundan (2015) shows. They quote Dagut and...
References
Asmus, S. 2005. Revisiting Welsh Word Classes. In Celtic Forum, pp. 5 – 14.
Bolinger, D. 1971. The Phrasal Verb in English. Cambrigde, MA: Harvard University Press.
Celce-Murcia, M. and Larsen-Freeman, D. 1983. The Grammar Book – An ESL/EFL Teacher’s Course. Rowley, London, Tokyo: Newbury House Publisher, Inc.
Dagut, M. and Laufer, B. 1985. Avoidance of Phrasal Verbs – A Case for Contrastive Analysis. In Studies in Second Language Acquisition Vol. 7 No.1, pp. 73 – 79.
Hulstijn, J. H. and Marchena, E. 1989. Avoidance: grammatical or semantic causes? In Studies in Second Language Acquisition, Vol. 11 No. 3, pp. 241 – 255.
Iacobini, C. 2009. Phrasal verbs between syntax and lexicon. In Rivista di Linguistica Vol. 21 No. 1, pp. 97 – 117.
Jahedi, M. and Mukundan, J. 2015. A Review on Studies of Phrasal Verb Constructions in ESL Context. In Advances in Language and Literary Studies Vol. 6 No. 1, pp. 157 – 162.
Rottet, K. J. 2005. Phrasal verbs and English influence in Welsh. In Word Vol. 56 No. 1, pp. 39 – 70.
Danksagungen online. Eine korpusbasierende Untersuchung deutschsprachiger Forenbeiträgen
Die Studie Danksagungen online. Eine korpusbasierende Untersuchung deutschsprachiger Forenbeiträgen ist ein empirisch orientiertes Projekt, das sich auf dem Grenzgebiet zwischen Pragmatik mit Schwerpunkt Sprechakttheorie, Höflichkeitsforschung und...
Literatur
Austin, J. L. 1962. How to do things with words. Oxford: Clarendon Press.
Bach, K., Harnisch, R.M. 1984. Linguistic Communication and Speech Acts, Cambridge/Mass.
Marx, K., Lobin, H., Schmidt, A. (Hrsg.) 2020. Deutsch in Sozialen Medien. Interaktiv – multimodal – vielfältig. Jahrbuch des Instituts für Deutsche Sprache 2019. XVI Berlin/Boston.
Meibauer, J. 2001. Pragmatik: Eine Einführung, Tübingen.
Perkuhn, R., Keibel, H., Kupietz, M. 2012. Korpuslinguistik. Paderborn.
Searle, J. R. 1969. Speech acts. An essay in the philosophy of language. Cambridge: Cambridge University Press.
Friday 12:30
Friday 13:30
Der spanische Varietätenraum aus der Sicht deutscher Muttersprachler
Minderheitensprachen und Dialekte erfahren – quasi gegenläufig zur uniformierenden Globalisierung und dem Rückgang bzw. der Nivellierung von Dialekten – bereits seit einigen Jahren eine zunehmende Wertschätzung. Gleichzeitig bilden sich scheinbar ...
Literatur
Boula de Mareüil, Philippe / Marotta, Giovanna / Adda-Decker, Martine (2004): Contribution of Prosody to the Perception of Spanish/Italian accents“. In: Speech Prosody 2004. Nara: ISCA, 681–684.
Krefeld, Thomas / Pustka, Elissa (eds.) (2010): Perzeptive Varietätenlinguistik. Frankfurt a.M.: Lang.
Lebsanft, Franz (ed.) (2012): El español, ¿desde las variedades a la lengua pluricéntrica? Frankfurt a. M.: Vervuert.
Lebsanft, Franz / Felix Tacke (Hrsg.) (2020): Manual of Standardization in the Romance Languages. Berlin/Boston: De Gruyter
Ruß, Aline (2012): Franzose, Pole, Spanier oder Italiener? Eine perzeptionslinguistische Studie über die Identifizierungssystematiken deutscher Muttersprachler gegenüber fremdsprachlichen Akzenten. Stuttgart: ibidem.
Der Einfluss von Tourismus auf die Sprachhaltung von Residenten in Bezug auf Mehrsprachigkeit in einer touristischen Region wie Mallorca
Sprache ist aufgrund ihrer multifunktionalen Natur ein mächtiges Werkzeug im Tourismus (Hallett und Kaplan-Weinger, 2010). Laut Dörnyei und Csizér (2005) wirkt sich der verstärkte Kontakt zwischen Touristen und Einwohnern auf die Entwicklung einer...
Literatur
Aguiló Perez, E., & Juaneda, S. C. (2000). Tourist expenditure for mass tourism markets. Annals of Tourism Research, 27(3), 624–637.
Ben-Rafael, E., Shohamy, E., Hasan Amara, M., & Trumper-Hecht, N. (2006). Linguistic Landscape as Symbolic Construction of the Public Space: The Case of Israel. International Journal of Multilingualism, 3(1), 7–30.
Bruyèl-Olmedo, A., & Juan-Garau, M. (2009). English as a lingua franca in the linguistic landscape of the multilingual resort of S’Arenal in Mallorca. International Journal of Multilingualism, 6(4), 386–411.
Bruyèl-Olmedo, A., & Juan-Garau, M. (2015). Shaping tourist LL: Language display and the sociolinguistic background of an international multilingual readership. International Journal of Multilingualism, 12(1), 51–67.
Bruyèl-Olmedo, A., & Juan-Garau, M. (2019). Coexisting varieties of English in the linguistic landscape of tourism: The Bay of Palma. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1–18.
Dörnyei, Z., & Csizér, K. (2005). The Effects of Intercultural Contact and Tourism on Language Attitudes and Language Learning Motivation. Journal of Language and Social Psychology, 24(4), 327–357.
Eifler, S., ...
Friday 14:10
Discourse completion tasks meet virtual reality
The task of a standalone researcher is not an easy one: We are often underfunded, left to collect data without university assistance and receive little help in the grueling chore of analyzing said data. This often poses a hurdle for collecting (es...
References
Billmyer, Kristine & Manka Varghese (2000): Investigating instrument-based pragmatic variability: Effects of enhancing discourse completion tests. Applied Linguistics 21(1). 517–552.
Bardovi-Harlig, Kathleen & Beverly S. Hartford (1993): Refining the DCTs: Comparing open questionnaires and dialogue completion tests. In Lawrence Bouton & Yamuna Kachru (Hrsg.), Pragmatics and Language Learning, Selected papers presented at the Annual Meeting of the International Conference on Pragmatics and Language Learning, 143–165. 4. edn. Urbana, Illinois: University of Illinois at Urbana-Champaign.
Intercultural Communicative Competence in foreign language teaching and learning
Circumstances are changing across the globe and modern communication which multiplies interaction through the use of new technologies pushes learners to be more likely to work, live and communicate with people who are linguistically and culturally...
References
John W. Creswell (2012). Educational Research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research.
John W. Creswell (2013). Research Design: Quantitative, Qualitative and Mixed Method Approaches.
Karen Risager (2007). Language and Culture Pedagogy: From a National to a Transnational Paradigm.
Secru, L. et al. (2005). Foreign Language Teachers and Intercultural Competence: An international investigation. Clevedon: Multilingual Matters.
Friday 14:50
The effects of musical experience and training on the perceptual learning of Japanese pitch accent by Italians
A considerable amount of literature has been devoted to examining whether musical training and/or experience facilitates lexical tone perception. Nevertheless, not many studies have investigated the effects of musical training or experience on the...
References
Burnham, Denis, Ron Brooker & Amanda Reid. 2015. The effects of absolute pitch ability and musical training on lexical tone perception. Psychology of Music 43(6), 881–897.
Lee, Chao-Yang & Tsun-Hui Hung. 2008. Identification of Mandarin tones by English- speaking musicians and nonmusicians. The Journal of the Acoustical Society of America 124(5), 3235–3248.
Shport, Irina A. 2016. Training English Listeners to Identify Pitch-Accent Patterns in Tokyo Japanese. Studies in Second Language Acquisition 38(4), 739–769.
Silpachai, Alif. 2020. The role of talker variability in the perceptual learning of Mandarin tones by American English listeners. Journal of Second Language Pronunciation, 209–235.
Tunisian University Teachers' and Students' Behaviours Regarding English Use in Higher Educaiton
This presentation aims to present the planned methodology for exploring the behaviours of Tunisian university teachers and students regarding English use in the context of higher education. The study addresses two main research questions: 1) To wh...
References
Labov, W. (1972). Sociolinguistic patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania.
Friday 15:35
Friday 15:45
Installation: Praat
Installation: Zotero
Friday 16:00
Workshop: Praat
Research on the sound form of language requires more and more technical skills, especially in the processing and analysis of speech data. This workshop proposes an initiation to the methods of annotation, processing, and analysis of speech via the...
Workshop: Zotero
Mit dem Thema der Literaturverwaltung beschäftigen sich viele Promovierende erst in späten Phasen ihrer Promotion. Meist werden in den frühen Promotionsphasen andere Dinge als zentraler empfunden; auch kann die Menge an Programmen und Möglichkeite...
Inhaltliche Voraussetzungen:
Für die Teilnahme am Workshop ist kein inhaltliches Vorwissen nötig.
Technische Voraussetzungen:
Für die Teilnahme am Workshop wird ein Computer mit Mikrofon benötigt. Folgende Programme müssen vor dem Workshop installiert werden:
* Zotero (https://www.zotero.org/download/)
* Zotero Connector für den jeweils genutzten Browser (Chrome, Firefox, Edge oder Safari) (https://www.zotero.org/download/)
Bei einem Installationsproblemmelden Sie sich bitte rechtzeitig unter burcin.amet@uol.de oder marina.frank@uol.de.
Friday 17:45
Career Panel
Friday 19:00
KOCHKURS MIT MONI
Einkaufsliste:
* Zwiebel
* Karotten
* Sellerie
* Paprika
* Oliven, entsteint
* Tomatenmark
* 1 Handvoll frische Kräuter (z.B. Basilikum, Rosmarin)
* Salz
* Pfeffer
* Olivenöl
* Ungekochte Linsen (z.B. rote Linsen)
* Passierte (oder ...
Friday 20:30
Saturday 09:00
Keynote: Sprachverstehen in Echtzeit
Saturday 10:00
Saturday 10:30
The Challenges of Visualizing and Analyzing Workplace Technical Writing
Learning how to write effectively has always been a challenging task. Not only because "good writing" involves a tremendous amount of practice but also because of the contextual factors influencing the process. With the most influential cognitive ...
References
Flower, L., & Hayes, J. R. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, 32(4), 365–387. https://doi.org/10.2307/356600
Hayes, J. R., & Berninger, V. (2014). Cognitive processes in writing: A framework. Writing Development in Children with Hearing Loss, Dyslexia, or Oral Language Problems: Implications for Assessment and Instruction, 3–15.
Leijten, M., Van Waes, L., Schriver, K., & Hayes, J. R. (2013). Writing in the workplace: Constructing documents using multiple digital sources. Journal of Writing Research, 5(3), 285–337. https://doi.org/10.17239/jowr-2014.05.03.3
Slattery, S. (2007). Undistributing work through writing: How technical writers manage texts in complex information environments. Technical Communication Quarterly, 16(3), 311– 325. https://doi.org/10.1080/10572250701291046
Virtaluoto, J., Sannino, A., & Engeström, Y. (2016). Surviving Outsourcing and Offshoring: Technical Communication Professionals in Search of a Future. Journal of Business and Technical Communication, 30(4), 495–532. https://doi.org/10.1177/1050651916651908
Describing and comparing prosody of underdescribed languages
When describing endangered languages, prosody is often an afterthought. In my presentation, I will discuss how I am currently using previous documentation and archived materials of languages in Northeast India to investigate the relation between p...
References
Bodt, Timotheus Adrianus. 2020. Grammar of Duhumbi (Chugpa). Leiden: Brill.
Chafe, Wallace. 1994. Discourse, consciousness, and time: The flow and displacement of conscious
experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press. Konnerth, Linda. 2020. A grammar of Karbi. Berlin: De Gruyter Mouton.
Post, Mark W. 2007. A grammar of Galo. PhD Thesis. Bundoora: LaTrobe University.
Saturday 11:10
Discrete mathematics as the tool for linguists
Linguistics certainly benefits from many different fields of knowledge, be it science or humanities or… whatever else there is, but, as for any science, none of them is as crucial as the metascience of mathematics. However, additional specificatio...
References
Chomsky Noam Minimalist inquiries: The framework // Step by Step: Essays on Minimalist Syntax in Honor of Howard Lasnik / ed. Martin Roger, Michaels David and Uriagereka Juan. - Cambridge, MA : MIT Press, 2000.
Chomsky Noam Three models for the description of language // IRE Transactions on information theory. - 1956. - 3 : Vol. 2. - pp. 113–124.
Heim Irene and Kratzer Angelika Semantics in Generative Grammar. - Malden : Blackwell Publishers, 1998.
Zum DaF-Erwerb der Satzgliederabfolge im deutschen Mittelfeld
Das vorliegende Dissertationsprojekt will das Verständnis der Satzgliederabfolge im deutschen Mittelfeld (MF) aus einer Deutsch als Fremdsprache (DaF)-didaktischen Perspektive untersuchen. Nach dem topologischen Modell des deutschen Satzes ist das...
Literatur
HOFMANN, Ute (1994). Zur Topologie im Mittelfeld: Pronominale und nominale Satzglieder. Tübingen: Niemeyer.
PECHMANN, Thomas et al. (1996). Wortstellung im deutschen Mittelfeld. Linguistische Theorie und psycholinguistische Evidenz. In: Habel, Christopher et al (ed). Perspektiven der Kognitiven Linguisten. Wiesbaden: Springer, pp. 257-299.
Saturday 11:50
Der sogenannte Absentiv im Spannungsfeld zwischen Kontext, Interaktion und Kognition
Forschungsgegenstand meines Promotionsprojektes ist der Absentiv, der sich formal durch „Subjekt + Verb sein (finit) + Handlungsverb (Infinitiv)“ (König 2009: 42) bzw. x-er sein (Szczepaniak 2011: 164) darstellen lässt. Üblicherweise gilt ein abse...
Literatur
Abraham, W. (2008): „Absentive arguments on the Absentive: An exercise in silent syntax. Grammatical category or just pragmatic inference?“ In: Language Typology and Universals (STUF) 61/4:358-374. Auer, P. (2006): Construction grammar meets conversation: Einige Überlegungen am Beispiel von „so “- Konstruktionen. Konstruktionen in der Interaktion, 291, 314.
Bücker, J. (2012): Sprachhandeln und Sprachwissen: Grammatische Konstruktionen im Spannungsfeld von Interaktion und Kognition (Vol. 11). Walter de Gruyter.
Croft, W. A. (2001): Radical Construction Grammar, Oxford: Oxford University Press.
Günthner, S. (2000): Grammatik der gesprochenen Sprache–eine Herausforderung für Deutsch als Fremdsprache?. Informationen Deutsch als Fremdsprache, 27(4), S. 352-366.
Günthner, S.; Imo, W. (Hrsg.) (2006): Konstruktionen in der Interaktion, Berlin, New York: de Gruyter. Günthner, S.; Knoblauch, H. (1996): Culturally patterned speaking practices – the analysis of communicative genres. In: Pragmatics 5, S. 1-32.
Imo, W. (2013): Sprache in Interaktion: Analysemethoden und Untersuchungsfelder. Berlin: de Gruyter. Imo, W. (2017): Interaktionale Linguistik und die qualitative Er...
Syntaxerwerb und -festigung in der Zweitsprache Deutsch
Einleitende Worte
Der Syntaxerwerb im Bereich Deutsch als Fremd- und Zweitsprache gilt als gut und breit erforschtes Gebiet. Zahlreichen Studien dazu liegen unterschiedliche methodische Überlegungen und Erhebungsformate zugrunde. Die geplante S...
Diskussionspunkte
* Größe und Heterogenität der Stichprobe
* Vergleichbarkeit der Daten
* Kombination der erhobenen Daten und denen aus bestehenden Korpora (wie MERLIN oder FALKO)
* Datenannotation
* Datenanalyse und Statistik
* Quantitative und qualitative Verfahren
Saturday 12:30
Saturday 13:30
A star amongst gender-fair forms?
Non-binary gender forms (GFs) intend to allow mental representations of people with a gender identity outside the binary system. However, quantitative research on non-binary GFs in Ger- man is rare. Our goal is to test associations of readers when...
References
Ferstl. E. und Dietsche, L. (2016): „Is gender-fair language needed? How grammatical gender influences repre- sentations of discourse referents“ in: Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, London, 3706.
Irmen, L. & Köhncke, A. (1996): „Zur Psychologie des ‚generischen‘ Maskulinums“ in: Sprache & Kognition: Zeitschrift für Sprache- und Kognitionspsychologie und ihre Grenzgebiete, Volume 15, Issue 3, pp. 152-188.
Kotthoff, H. & Nübling, D. (2018): Genderlinguistik. Eine Einführung in Sprache, Gespräch und Geschlecht, Tübingen: Narr.
Stanfield, A. and Zwaan, R.A. (2001): „The Effect of Implied Orientation Derived from Verbal Context on Picture Recognition“ in: Psychological Science, Volume 12, Number 2, pp. 153-156.
Zwaan, R.A. et al. (2002): „Language Comprehenders Mentally Represent the Shapes of Objects“ in: Psycholog- ical Science, Volume 13, Issue 2, pp. 168-171.
Diskurstraditionelle Überlegungen zur Konstituierung der spanischen Wissenschaftssprache
Die Dissertation ist Teil eines interdisziplinär ausgerichteten Forschungsprojektes, in dem kürzlich wiederentdeckte Manuskripte, die in der spanischen Kolonialzeit von jesuitischen Missionaren im heutigen Paraguay verfasst wurden, hinsichtlich de...
Literatur
Halliday, Michael / Martin, James (eds.) (1993): Writing Science. Literacy and Discoursive Power. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Kabatek, Johannes (2005): "Tradiciones discursivas y cambio lingüístico", in: Lexis, XXIX (2), 151– 177.
Kabatek, Johannes (2015): "Wie kann man Diskurstraditionen kategorisieren?", in: Winter- Froemel, Esme / López Serena, Araceli / Toledo y Huerta, Álvaro Octavio de / Frank-Job, Barbara (eds.): Diskurstraditionelles und Einzelsprachliches im Sprachwandel. Tübingen: Narr Francke Attempto, 51–65.
Koch, Peter (1997): "Diskurstraditionen: zu ihren sprachtheoretischen Status und ihrer Dynamik", in: Frank, Barbara / Haye, Thomas / Tophinke, Doris (eds.): Gattungen mittelalterlicher Schriftlichkeit. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 43–79.
Schrott, Angela (2015): "Kategorien diskurstraditionellen Wissens als Grundlage einer kulturbezogenen Sprachwissenschaft", in: Lebsanft, Franz / Schrott, Angela (eds.): Diskurse, Texte, Traditionen. Modelle und Fachkulturen in der Diskussion. Bonn: Vandenhoeck & Ruprecht, 115– 146.
Saturday 14:10
Methodologische Überlegungen zur diachronen Untersuchung von Heckenausdrücken im Spanischen
Die Untersuchung sprachlicher Hecken (engl. hedges), die Lakoff (1972: 195) als „words whose job is to make things fuzzier or less fuzzy“ definiert, ist bisher hauptsächlich aus synchroner Perspektive mit Fokus auf dem heutigen Sprachzustand erfol...
Literatur
Enrique-Arias, Andrés (Hrsg.) (2008): Biblia Medieval (http://www.bibliamedieval.es) (15.07.2021)
Enrique-Arias, Andrés (2016): „Sobre la noción de perspectiva en lingüística de corpus. Algunas ventajas de los corpus paralelos“, in: Kabatek, Johannes (Hrsg.): Lingüística de corpus y lingüística histórica iberorrománica. Berlin: de Gruyter, 21-39.
Fernández-Ordóñez, Inés (2006): „La historiografía medieval como fuente de datos lingüísticos. Tradiciones consolidadas y rupturas necesarias“, in: Girón Alconchel, José Luis/de Bustos Továr, José Jesús (Hrsgg.): Actas del VI Congreso Internacional de Historia de la Lengua española, Bd.2. Madrid: Arco Libros, 1779-1808.
Lakoff, George (1972): „Hedges. A Study in Meaning Criteria and the Logic of Fuzzy Concepts“, in: Peranteau, Paul M./Levi, Judith N./Phares, Gloria C. (Hrsgg.): Papers from the Eighth Regional Meeting of the Chicago Linguistic Society. Chicago: Chicago Linguistic Society, 183-228.
Mihatsch, Wiltrud (2010): Wird man von hustensaft wie so ne art bekifft? Approximationsmarker in romanischen Sprachen. Frankfurt/Main: Klostermann.
Mihatsch, Wiltrud (2020): „Los orígenes disc...
Geschlechtsassoziationen bei maskulinen Personenbezeichnungen und Indefinitpronomina
Aktuell bestimmt die Debatte um geschlechtergerechten Sprachgebrauch den öffentlichen Diskurs. Diskutiert wird u. a. das sogenannte generische bzw. geschlechtsübergreifende Maskulinum (GM), d. h. maskuline Personenbezeichnungen (PB), die verwendet...
Literatur
DE BACKER, M./DE CUYPERE, L. (2012): The interpretation of masculine personal nouns in German and Dutch: A comparative experimental study. In: Language Sciences 34, 253– 268.
FERSTL, E. C./DIETSCHE, L. (2016): „Fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker!“ How grammatical gender influences representations of discourse referents. In: BARKOWSKY, T./LLANSOLA, Z. F./SCHULTHEIS, H./VAN DE VEN, J. (Hgg.): KogWis 2016: Proceedings of the 13th Biannual Conference of the German Cogni- tive Science Society Bremen (Universität Bremen), 15– 18.
GYGAX, P./GABRIEL, U./SARRASIN, O/OAKHILL, J./GARNHAM, A. (2008): Generically intended, but specifi- cally interpreted: When beauticians, musicians and mechanics are all men. In: Language and Cognitive Processes 23, 464–485.
HEISE, E. (2000): Sind Frauen mitgemeint? Eine empirische Untersuchung zum Verständnis des generischen Maskulinums und seiner Alternativen. In: Sprache & Kognition 19 (1/2), 3–13.
IRMEN, L./KOHNCKE, A. (1996): Zur Psychologie des „generischen“ Maskulinums. In: Sprache & Kognition 15 (3), 152–166.
- /ROßBERG, N. (2004): Gender markedness of language. The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental ...
Saturday 15:05
Saturday 15:15
Installation: R
Saturday 15:30
Workshop: ELAN
Traditionally, audiovisual data has been reduced to written transcripts and analyses. With the advent of technology being created specifically for language research, tools have been developed to help us work directly with reference to the linguist...
References
ELAN (Version 6.2) [Computer software]. (2021). Nijmegen: Max Planck Institute for Psycholinguistics. Retrieved from https://archive.mpi.nl/tla/elan
Requirements
* ELAN 6.2: https://archive.mpi.nl/tla/elan/download
- Compatible with all platforms
- Please note: if you use Windows, you must update to 6.2 in order to have ELAN-Praat functionality
* Praat (version 5+): https://www.fon.hum.uva.nl/praat/
- Compatible with all platforms
Workshop: R
This session is aimed at people who have absolutely no (or very little) experience using R and RStudio. We will start by looking at some of the basics of how to navigate around the RStudio interface, how to read in your data and how to get an over...